Blog ini berdasarkan kuliah maghrib, ceramah, kuliah subuh dan khutbah jumaat yang saya sampaikan di masjid-masjid dan surau-surau di sekitar bandaraya Kuching, di samping sedikit kemusykilan agama dan kehidupan harian.

Mudah-mudahan sedikit sumbangan ilmu yang tidak seberapa ini dapat membantu perjalanan dakwah islam tercinta.

Wednesday, February 11, 2009

Surah at-Taubah dan Basmalah

Pada setiap awal surah dalam al-Quran ada بسم الله الرحمن الرحيم (Basmalah) tetapi Basmalah tidak ada di awal surah at-Taubah, apa sebab dan hikmahnya?.

Al-mufassiruun menyatakan bahawa sahabat-sahabat r.a, tidak menulis Basmalah di awal surah at-Taubah, begitu juga para Tabiin dan Tabiut Tabiin selepas mereka.

Antara sebabnya ialah;

1) surah at-Taubah dikira sebahagian daripada surah al-Anfaal sebelumnya, kerana perkara pokok perbincangan dalam kedua-dua surah adalah sama. Kedua-duanya membincangkan persoalan jihad, peperangan dan lari daripada medan peperangan seolah-olah kedua-duanya adalah satu surah, maka memadailah Basmalah disebut di awal surah al-Anfaal dan perlu disebut di awal surah at-Taubah.

2) Surah at-Taubah dimulakan dengan ayat berikut: at-Taubah :1-3

"(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah dan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik Yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka).

oleh itu hendaklah kamu (hai kaum musyrik) bergerak di muka bumi (dengan bebasnya) selama empat bulan, dan ketahuilah Bahawa kamu tidak terlepas dari (azab seksa) Allah. dan (ingatlah) Sesungguhnya Allah akan menghina orang-orang Yang kafir (dengan bala bencana di dunia dan azab seksa di Akhirat).

dan Inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada hari raya Haji Yang terbesar, Bahawa Sesungguhnya Allah dan RasulNya memutuskan tanggungjawab terhadap orang-orang musyrik; oleh itu jika kamu (Wahai kaum musyrik) bertaubat (dari kufur) maka Yang demikian adalah baik bagi kamu; dan jika kamu berpaling (ingkar), maka ketahuilah Sesungguhnya kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari (azab seksa) Allah. dan khabarkanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan) Dengan azab Yang tidak terperi sakitnya".

Allah s.w.t telah memberi amaran keras kepada kaum musyrikin bahawa Allah dan Rasul memutuskan tanggungjawab atau lepas tangan daripada kaum musyrikin dengan erti kata, tidak akan membantu dan menolong mereka, maka tidak sesuai disebut Basmalah kerana Basmalah membawa erti kasih sayang.

Ibnu Abbas pernah bertanya kepada sayyidina Ali r.a; “kenapa tidak ditulis Basmalah di awal surah at_taubah? Jawab Ali; “kerana Basmalah adalah ‘keamanan’ sedangkan surah ini turun dengan pedang dan pembatalan perjanjian damai, maka tidak ada padanya keamanan.oleh itu tidak sesuai ditulis Basmalah di awalnya.

3) turunnya surah at-Taubah mengarahkan orang-orang Islam memerangi orang-orang kafir dengan pedang selepas semua jalan penyelesaian dan perdamaian dengan mereka gagal. Sebab itu Allah s.w.t berfirman :at-Taubah :5

"kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan Yang dihormati itu maka bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan tawanlah mereka, dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya. kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Juga firman Allah s.w.t ;at-Taubah:13
"mengapa kamu tidak memerangi suatu kaum Yang telah mencabuli sumpah janjiNya, dan mereka pula telah berazam hendak mengusir Rasulullah, dan merekalah juga Yang mula-mula memerangi kamu? tidak patut kamu takut kepada mereka (sehingga kamu tidak mahu memeranginya) kerana Allah jualah Yang berhak kamu takuti (melanggar perintahNya), jika betul kamu orang-orang Yang beriman?".

Juga firman Allah s.w.t ;at-Taubah:123
"Wahai orang-orang Yang beriman! perangilah orang-orang kafir musyrik Yang berdekatan Dengan kamu; dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) Yang ada pada kamu; dan ketahuilah Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang bertaqwa (dengan memberikan pertolonganNya)".

Jelas kepada kita, bahawa arahan berperang dan penggunaan senjata seperti pedang tidak sesuai dengan menyebut rahmat yang ada dalam Basmalah.

4) turunnya surah at-Taubah membatalkan hubungan orang kafir dengan orang Islam, sebagaimana firman Allah:at-Taubah:23

"Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu menjadikan bapa-bapa kamu dan saudara-saudara kamu sebagai orang-orang Yang didampingi jika mereka memilih kufur Dengan meninggalkan iman; dan sesiapa di antara kamu Yang menjadikan mereka orang-orang Yang didampingi, maka merekalah orang-orang Yang zalim".

Pembatalan hubungan ini tidak sesuai kalau disebut Basmalah di awal surah.

Waalahu A’lam.

1 comment:

  1. New player bonus is $30,000 when you make the first deposit
    What are the casino bonus codes 울산광역 출장샵 for new 여수 출장샵 players? ⭐ How do I get new players bonus? ⭐ How to 동두천 출장안마 get free 제주 출장샵 spins with my first deposit? ⭐ How to 제주도 출장안마 win with

    ReplyDelete