Blog ini berdasarkan kuliah maghrib, ceramah, kuliah subuh dan khutbah jumaat yang saya sampaikan di masjid-masjid dan surau-surau di sekitar bandaraya Kuching, di samping sedikit kemusykilan agama dan kehidupan harian.

Mudah-mudahan sedikit sumbangan ilmu yang tidak seberapa ini dapat membantu perjalanan dakwah islam tercinta.

Monday, March 2, 2009

Hukum Sambut Maulid Nabi S.A.W.

Soalan

Apa hukum sambut Maulid nabi s.a.w? dan hari-hari kebesaran Islam yang lain seperti Maal hijrah dan Israk Wal Mikraj?

Jawapan;
Ada di kalangan umat Islam yang mengatakan bahawa menyambut atau meraikan apa-apa hari kebesaran Islam, sambut Maal Hijrah, Maulid Nabi s.a.w, Israk Wal Mikraj atau apa-apa yang berkaitan adalah Bid’ah, setiap Bid’ah adalah sesat dan setiap yang sesat tempatnya adalah Neraka. Ini adalah tidak benar secara mutlak.Apa yang tidak dibenarkan ialah sambutan yang disertai dan bercampur dengan maksiat dan mungkar seperti yang dianjurkan oleh beberapa buah negara , tetapi jika peluang ini kita jadikan sebagai untuk mempertingkatkan lagi ingatan kepada nabi s.a.w, menjejaki peribadi nabi s.a.w yang agung dan risalah kenabian yang kekal yang menjadi rahmat ke seluruh alam, maka di manakah Bid’ah dan sesatnya?

Sesungguhnya apabila kita mengingati perkara seperti ini, kita sebenarnya mengingati nikmat yang besar, mengingati nikmat adalah disyariatkan, dipuji dan dituntut. Allah s.w.t menggalakkan kita mengingati nikmatnya;

Firman Allah s.w.t : al-Ahzab :9-10
(يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ جاءتكم جنود فأرسلنا عليهم ريحاً وجنوداً لم تروها وكان الله بما تعملون بصيرًا، إذ جاءوكم من فوقكم ومن أسفل منكم وإذ زاغت الأبصار وبلغت القلوب الحناجر وتظنون بالله الظنونا

Maksudnya;
9. Wahai orang-orang Yang beriman, Kenangkanlah nikmat Allah Yang dilimpahkanNya kepada kamu. semasa kamu didatangi tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) Yang kamu tidak dapat melihatnya. dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat apa Yang kamu lakukan.

10. masa itu ialah masa tentera musuh datang melanggar kamu dari sebelah hulu dan dari sebelah hilir (tempat pertahanan) kamu; dan masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut), dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah Dengan berbagai-bagai sangkaan.

Mengingati peperangan Khandak, peperangan Ahzab yang berlaku di zaman nabi di mana Allah s.w.t telah membantu dan memberi kemenangan kepada orang-orang Islam dan Allah mengutuskan kepada tentera musuh angin rebut dan tentera dari kalangan Malaikat yang tidak boleh dilihat. Dengan kita mengingati peristiwa seperti ini maka kita ingat kepada Allah s.w.t, ingatlah peristiwa-peristiwa seperti ini dan jangan lupa sekali-kali, ertinya wajib ke atas kita mengingati nikmat ini dan jangan melupainya.

Di dalam ayat lain Allah s.w.t berfirman:al-Maidah :11
(يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ هم قوم أن يبسطوا إليكم أيديهم فكف أيدهم عنكم واتقوا الله وعلى الله فليتوكل المؤمنون

Maksudnya;
11. Wahai orang-orang Yang beriman, kenanglah nikmat Allah (yang telah dikurniakanNya) kepada kamu ketika kaum (kafir Yang memusuhi kamu) hendak menghulurkan tangannya (untuk menyerang kamu), lalu Allah menahan tangan mereka daripada (menyerang) kamu. oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah; dan kepada Allah jualah (Sesudah bertaqwa itu) hendaklah orang-orang Yang beriman berserah diri.

Mengingati bagaimana kaum Yahudi bani Qainuqa’ merancang untuk menyerang nabi s.a.w dan mereka membuat perancangan dan Allah s.w.t membalas perancangan mereka dan sesungguhnya pembalasan Allah itu lebih hebat.

Oleh itu mengingati nikmat adalah dituntut, kita mengingati nikmat Allah pada sesuatu, orang Islam mengingati peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah Islam dan apa-apa yang boleh dijadikan iktibar dan tauladan. Adakah ini salah? Adakah ini Bid’ah yang sesat?

Wallahu A’lam.

Fatwa Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi
Rujuk Sini

No comments:

Post a Comment